mandag den 6. november 2017

Hjemmebiblioteket - før og nu

Hjemmebiblioteket - før og nu

Da vi skulle flytte i et større hus for tre år siden, var jeg vil ekstatisk over at få lov til at få helt rum til mine bøger! Min mand vil ikke have dem i stuen, så de må jo bo for sig selv. Det er måske også meget godt, for samlingen har været stødt stigende lige siden og jeg er begyndt at gå og overveje hvad jeg skal gøre når mine reoler er fyldt ud næste gang. Any ideas?


Dette var sådan det så ud til at starte med. Jo, der er da en del bøger, men ikke så mange igen. Og de tre øverste hylder helt til højre er fyldt med cd'er - de er væk nu!


Så kom der lidt flere reoler til - dog kun en lav, men det gav mere plads. På dette tidspunkt (for 2 år siden) tror jeg, at min bogsamling nok er tæt på at være blevet fordoblet. Efterfølgende kom der en lav reol mere til. Det gav igen lidt mere plads, men ikke nok.



Så i februar i år måtte jeg købe flere reoler, og denne gang blev de af den høje af slagsen. Jeg lagde ud med at skifte de to lave reoler ud med høje og sætte den ene lave overfor.


Nu begynder vi at være der hvor jeg er i dag, for jeg måtte jo indse at den lave reol skulle skiftes ud med en høj. Så jeg tog endnu en tur til byen for at købe reolender, og så flyttede jeg bøger - igen igen. Det er altså virkelig et hårdt job og jeg gør det ikke igen lige foreløbig!

Hver gang jeg ser andre flytte rundt på deres bøger får jeg lyst til det. Jeg har lyst til at sætte dem i farveorden. I genreorden. I orden efter forlag. Alt muligt. Det kommer dog ikke til at ske, for jeg er for meget bibliotekets skadet, så mine bøger bliver nødt til at stå i alfabetisk orden, ellers kan jeg ikke finde rundt. Jeg ved også med mig selv, at hvis jeg endelig flyttede det hele rundt, ville jeg fortryde og være irriteret over at have brugt tid og kræfter på det. Så jo, det ser så flot ud med en regnbuereol, men nej tak.


Mine reoler er indrettet således, at i den første reol til venstre står mine bøger på engelsk samt store bøger. Den øverste hylde er mine graphic novels/tegneserier/billedbøger, på engelsk og de næste tre er også bøger på engelsk. Den næstnederste hylde er til alle mine store bøger og den sidste hylde er til opbevaring. I den næste reol begynder vi med a (ta-daa) og kører nedefter. I den sidste reol helt ude til højre slutter vi så med å. Jeg har forsøgt at bibeholde plads på de fleste af hylderne så jeg ikke skal flytte så meget når nye bøger skal på plads.

 
På den lille reol aller yderst er stakken med anmeldereksemplarer på den øverste hylde, og et par hylder længere nede, er bøgerne jeg har modtaget i gave fra forlagene - altså bøger jeg ikke selv har spurgt efter. På den måde forsøger jeg at holde styr på hvad jeg skal læse næste gang og hvad der har ligget længst - det går ikke altid lige godt. Jeg er en meget lystbetonet læser, så der er nogle bøger der har ligget rigtig længe, og det beklager! Jeg forsøger ihærdigt at blive bedre til at få læst det der har ligget længst, men nogle gange kommer der noget nyt der bare frister lidt for meget.


Jeg forsøger også at blive bedre til at rydde op på mine hylder og sortere dem fra jeg ikke får læst eller genlæst. Jeg er dog ikke meget for at smide bøger væk, så jeg prøver at give dem væk i stedet.

Min største drøm med rummet er få lavet noget a la nedenstående billede, altså reol med læseplads. Det er simpelthen så hyggeligt! Tænkt at have reoler hele vejen rundt når du åbnede døren og så med en læseplads, mellem alle de fantastiske oplevelser bøgerne gemmer på? Det er min drøm! Jeg ved godt at min biblioteker er rimelig "hule-agtigt" nu, men i min optik, kunne det sagtens blive bedre. På den anden side, hvis det så sådan ud, er jeg ikke sikker på at jeg nogensinde ville komme ud af rummet, jo måske lige for at spise og gå på wc!

Billedet er fundet på Pinterest

Hvordan ser jeres drømme hjemmebibliotek/læsested ud?

1 kommentar:

  1. Nøøøj! Det ser altså dejligt ud med de mange bøger :)
    Jeg har ikke designet/udtænkt et drømmebibliotek, men det ville helt sikkert også være med en hyggekrog af en slags - muligvis en stor, blød lænestol man kan slænge sig i :)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet