mandag den 23. oktober 2017

Jennifer Bell; Den bøjede mønt

Jennifer Bell; Den bøjede mønt (De Ualmindelige, #1)

Bagsidetekst:
Dyk ned i en magisk verden under Londons gader, hvor intet helt er, som det ser ud ...

Da Ivy og hendes storebror Seb finder deres bedstemors hus endevendt, kan de slet ikke forestille sig, hvad der venter dem. En svævende fjer har skrevet en ildevarslende besked på væggen, og snart er de to søskende viklet ind i et hæsblæsende eventyr dybt under Londons gader, i den mystiske by Lundinor, hvor almindelige ting har magiske kræfter.

Men hvor der er store kræfter på spil, lurer der ofte ondskab, og nu Ivy og Seb finde til bunds i en gammel familiehemmelighed - før det er for sent ...

Jeg har læst flere anmeldelser af denne bog, som omtaler den som den nye Harry Potter. For mig er det utrolig store sko at skulle fylde ud, og selvom "Den bøjede mønt" er god, er der stadig et stykke vej op til Potter-status, i hvert fald i mit hoved.

Det er dog bestemt ikke fordi bogen er dårlig - på ingen måde. Jeg var fanget fra første side - eller ord (jeg hørte den som lydbog) - og jeg havde svært ved at lægge den fra mig. Historien er meget medrivende og spændende. Også til tider lidt uhyggelig, men det passer alt sammen til historien - Harry Potter var også lidt uhyggelig en gang i mellem.

Målgruppen for "Den bøjede mønt" kan fint være dem der stadig er lidt for unge til Potter. Sproget er ikke svært, der er dog - ligesom i Potter - anderledes ord, end dem vi kender, men dem lærer man hurtigt at kende. Skrivestilen er også nem at gå til og hele historien har et rigtig godt flow. Kapitlerne er forholdsvis korte, så man kan også fint læse lidt og holde pause - ikke at jeg var særlig god til det.

Jeg kan dog ikke lade være med at trække lidt flere paralleller til Potter; vi har en virkelig verden, med en skjult parallel verden. Vi har dem der har magiske evner, og dem der ikke har. Som i denne bog hedder "muckere" - i Potter er det "mugglere". Vi har tre venner der skal løse gåder for at nå frem til sandheden bag mysteriet - lyder det også bekendt? Når de ting så er nævnt, synes jeg bestemt at Jennifer Bell har skrevet en original og finurlig fortælling, som både vil underholde store og små.

Forfatterens ide med at give almindelige ting, ualmindelige evner, synes jeg er rigtig fin - og ja, man bliver måske lidt paranoid - er min citronpasser også en lampe? Og hvad kan min toiletbørste? Jeg kunne lide historien meget mere end jeg havde troet, og jeg glæder mig meget at læse mere - for der er helt klart lagt op til flere spændende sager som Ivy, Seb og vennerne skal løse!

Fakta:
Forlag: Høst & Søn
Original titel: The Uncommoners - The crooked sixpence
Udgivet i: 2016 (på engelsk) og 2017 (på dansk)
Antal sider: 347
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar