lørdag den 19. august 2017

Simona Ahrnstedt; Vovestykket [Sponsoreret]


Simona Ahrnstedt; Vovestykket [Sponsoreret indlæg af Flamingo]

Bagsidetekst:
Ambra Vinter er journalist på Sveriges største nyhedsavis. Kort før jul bliver hun sent til Kiruna i det allernordligste, snedækkede Sverige på en opgave, ingen andre vil have. Samtidig har Ambra sine helt egne grunde til at ville undgå Kiruna.

På hotellet møder hun Tom Lexington, en tidligere elitesoldat, der slikker sårene oven på et helikopterstyrt og en tilfangetagning. På trods af deres åbenlyse tiltrækning er Tom ikke kommet sig over sin ekskæreste, der forlod ham for en anden, og efter en svidende afvisning beslutter Ambra sig for, at hun er bedre tjent uden ham.

Da hun, på grund af et aflyst fly, må blive i Kiruna, mødes de igen, og mod begges forventning vender tiltrækningen tilbage. Men for Tom er fortiden svær at ryste af sig. Og da Ambra opdager hvad der skete, dengang han blev taget til fange i Tchad, må hun gøre op med sig selv, hvor meget hun tør stole på ham. 

Dette sidste bind i serien (de kan godt læses uafhængigt af hinanden, men jeg fraråder det) - er, efter mit synspunkt, den bedste i serien! Selvom jeg var vild med de andre bøger også, er den her bare bedre. Jeg ved ikke helt præcist hvorfor, men denne rørte mig mere end de foregående. Måske fordi Ambras opvækst har været så forfærdelig og hun har virkelig kæmpet (og kæmper stadig) for at blive et helt menneske. Måske fordi den er mere rå og følelsesmæssig brutal end de andre. Jovist, de var rørende, men ikke på samme måde.

Samtidig er der en sårbarhed i denne bog som jeg rigtig godt kunne lide. Både Ambra og Tom er, selvom de forsøger ikke at vise, utrolig sårbare og usikre. Dette skyldes de ting de er blevet udsat for. De skal begge to forsøge at finde frem til en version af dem selv som de kan leve med. De er også begge to meget usikre på hvordan det med kærlighed egentlig foregår. Selvom Tom har haft et længere forhold og Ambra også har haft enkelte kærester, er de begge to faktisk rimelig uerfarne - ikke når det kommer til sex, men derimod når det kommer til at snakke om og forstå deres følelser. Ambra giver sin opvækst skylden, Tom, sit arbejde, der har krævet alt for meget ham.

En af grundene til jeg virkelig holder af denne serie er den virkelighed som den portrætterer. En virkelig hvor man ikke behøver bekymre sig om penge. Hvor man har det flotteste tøj, smukkeste lejligheder og hurtigste biler. De smukkeste og sensuelle kvinder. De lækre og attråværdige mænd. Kvinder der har magt og som kan tage vare på sig selv. Mænd der vil beskytte deres kvinder for alt i verden.

Denne serie har givet mig overdådige fester. Smukke udsigter og imponerende natur. Forhold, der trods modstand, kun er vokset sig stærkere. Denne serie har taget mig med til en virkelighed, jeg sagtens kunne forestille mig var derude et sted. En virkelig der, er meget langt fra min egen, men ikke desto mindre, en virkelighed der fascinerer mig. En virkelig jeg aldrig bliver en del af. Det er ikke en fantasy virkelig, men en reel en - som måske ikke er så lang fra min egen trods alt. De er jo også kun mennesker. Og mennesker fejler - lige gyldigt hvor rige, fattige, smukke eller grimme de er. Det er hvad der gør os til mennesker. Og slutteligt i denne bog, får vi et indblik i, at selv de smukke og rige kæmper med virkelige problemer, som jeg kender fra min egen virkelighed.

Jeg giver serien mine varmeste anbefaler - for jeg var underholdt hele vejen igennem alle tre bøger. Jeg har grint med karaktererne. Lidt med dem og oplevet nydelse med dem. Det har været en fantastisk læseoplevelse!

Tak til Flamingo for boggave!

Fakta:
Forlag: Flamingo
Original titel: En enda risk
Udgivet i: 2017 (på dansk)
Antal sider: 564
5 ud af 5 stjerner