fredag den 7. juli 2017

Niklas Birk Lehmann Jensen; Navila - De fire familier

Niklas Birk Lehmann Jensen; Navila - De fire familier

Bagsidetekst:
En konflikt har igennem flere årtusinder splittet fire søskende, og hele konflikten omhandler et mystisk lys, som bliver kaldt Navila. Lyset bliver set som livets og dødens lys, men kun en af de fire søskende er født med kraften til at kontrollere det. Efter personens død forsvinder lyset fra himlen, og der går mange år, før det atter viser sig igen. Dette sker, når vi bliver introduceret for historiens hovedperson. Under hans udnævnelse som portvagt kommer lyst tilbage, og det fører til en masse hændelser over hele landet.

Jeg ville rigtig gerne kunne give denne bog flere end tre stjerner. Tro mig, når jeg siger det. Jeg kan rigtig godt lide historien - selve ideen med det mystiske lys, familierne der ikke alle har lige stor magt over lyset, splittelsen, en glemt krig og monstre der lurer i skyggerne. Det burde være lige mig.

Personerne er som sådan også udmærkede. Der er humor blandt søskende, blandt venner. Der er hjertelige drillerier og småskænderier. Der er en far der har opgivet alt for at redde sin familie, men som alligevel stadig har en magt, som børnene ikke kender til. Selve universet er detaljeret beskrevet (måske lidt for meget på én gang), og man kan fint forestille sig hvordan byen Sau ser ud, med de rige og indflydelsesfulde på toppen og de fattige under.

Dog blev jeg aldrig rigtig fanget af historien. Flere steder er der sætningsfejl, der er manglende kommaer (jeg ved godt at jeg heller ikke er god til det, men jeg kan lidt af reglerne) og sproget er i det hele taget lidt kluntet og tungt at komme igennem. Flere steder sad jeg også og tænkte om der ikke snart skete noget. Jeg ved godt at banen skal ridses op, personerne skal introduceres og vi skal have lidt forhistorie, og det plejer jeg at synes er vildt spændende i fantasyromaner. Det er indflyvningen til den verden vi skal befinde os i. Den her indflyvning var bare bumpy og lidt langsommelig - jeg beklager meget.

Som sagt, jeg ville virkelig gerne give flere stjerner, men jeg kan bare ikke - ikke når jeg ikke blev fanget af samhørigheden mellem universet, personerne og handlingen.

Tak til forfatter og Mellemgaard for anmeldereksemplar.


Fakta:
Forlag: Mellemgaard
Udgivet i: 2016
Antal sider: 212
3 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar