onsdag den 5. juli 2017

Carol Matas; Større end engle

Carol Matas; Større end engle

Bagsidetekst:
"Hov, I der!" råber genarmen efter os. Jeg kigger flygtigt tilbage. Det er lykkedes 10-årige Guy at stille sig lige foran genarmen så han ikke kan forfølge os. Heldigvis kan jeg ikke se nogen Gestapoer. Hvis det var dem, havde de allerede skudt os. Et skud suser lige forbi mit øre. Klare skriger og falder. Jeg falder på knæ. 
"Blev du ramt?"
"Nej, men de skyder efter os!"
"Op med dig!" råber jeg til hende. "Vores eneste chance er at løbe. Op med dig!"

Anna og Klara er flugt fra nazisterne. De har fået logi hos en fransk familie som tager sig af dem og beskytter dem. Men nu er de igen i fare, for en af de franske gendarmer der hjælper nazisterne, har opdaget deres skjulested. 

Jeg læser ikke mange bøger der foregår under Anden Verdenskrig, faktisk tror jeg kun at jeg har læst to, "Anne Franks dagbog" og "Bogtyven". Jeg er ikke god til at læse om de forfærdelige begivenheder der fandt sted og være klar over at det rent faktisk skete. Det er noget helt andet at læse om krig og død hvis det er fantasy, hvor jeg ved, at det ikke er virkeligt. Jeg får en stor knude i brystet over at mennesker kan være så onde og grusomme mod andre mennesker.


Denne historie gør ikke den følelse mindre, faktisk tværtimod. For den er fortalt fra et barns synspunkt og det gør det faktisk endnu værre. At skulle forestille at børn bliver fjernet fra deres forældre, gemt væk i en kz-lejr og udsat for alskens dårligdomme, blot fordi de var jøder, smerter mit hjerte. Det er simpelthen ubeskriveligt forfærdeligt.

"Større end engle" fortæller en forfærdelig historie om børn der slipper væk fra krigen, for blot at ende i endnu større fare. Den fortæller om hvad man gør for overlevelse. Den giver et billede af de forfærdelige forhold der var i kz-lejrene og som giver læseren kuldegysninger og ondt i maven. Samtidig fortæller den også om et venskab og om spirende kærlighed, der på trods af krigen, vokser sig større.

Selvom denne bog rørte mig dybt, irriterende den mig også lidt. Det er faktisk lidt svært at sætte en finger på hvad det helt præcist er. Nogle gange er det sproget der bliver lidt for tale-agtigt. Andre gange er det Annas konstante citering af replikker fra skuespil eller hendes jokes. Eller Klaras uvillighed til at gøre noget selv. Samtidig var jeg skuffet over slutningen, som i mine øjne, ikke rigtig er en slutning.

Tak til Tellerup for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Tellerup
Original titel: Greater Than Angles
Udgivet i: 1998 (på engelsk) og 2017 (på dansk)
Antal sider: 183
4 ud af 5 stjerner

Andre bogbloggere skriver:
Eva Lucia
Bogrummet
De unges ord

Ingen kommentarer:

Send en kommentar