onsdag den 14. juni 2017

Tegneserier

Tegneserier

Jeg havde sagt til mig selv, at jeg skulle læse flere tegneserier og jeg synes det går ok med at efterleve det. Udover "Saga", "Locke & Key" og Yoko Tsuno, følger jeg ikke som sådan med i tegneserie-serier. Jeg ved godt at dem jeg har valgt her, er kortere serier eller enkeltstående bøger, og det kan derfor jeg har læst dem - netop fordi jeg ikke skal sætte mig ind i et univers og en fortælling der har mange bind bag sig. Btw, har I set at der er kommet et nyt bind i Yoko Tsuno? Jeg glæder mig meget til at vi får det på biblioteket!

Kean Soo; Jellaby – The Lost Monster

En sød tegneserie om et lille monster der bliver væk. Om en pige, Portia, der lige er flyttet og derved har mistet sine venner og har svært ved rigtigt at finde sin plads i verden. Hun føler sig meget alene og hendes mor, der arbejder meget, forstår hende ikke. Da Portia en dag finder Jellaby ude i skoven, bliver hun overbevidst om at den er blevet væk. Hun beslutter sig for at hjælpe den hjem. Det bliver starten på en spændende rejse, hvor Portia både får en ny ven og lærer nye ting om sig selv og sin fortid.

Jeg synes det er en fin historie om to personer, der på hver sin måde, er blevet væk, men som med hinandens hjælp, finder vej frem og finder tryghed og venskab.


Jonathan Luna; Alex + Ada

Jeg læste Simones anbefaling af tegneserien ”Alex + Ada” og jeg fik med det samme lyst til at læse den (læs anmeldelsen her). Jeg lånte dem alle tre på biblioteket og jeg er glad for at jeg havde alle tre – for når du først er begyndt, vil du vide hvad der sker! Vi er i en fremtid hvor robotter er blevet alle mands eje, både til huslige opgaver, men også som elskere. De lever efter en lov, som alle robotter skal følge – minder det lidt om ”I, Robot” ? Det synes jeg – og det er i øvrigt, en ganske udmærket film. Alex får, efter at være blevet forladt af sin forlovede, en robot i gave. En robot der ændrer hans liv på måder han aldrig havde kunnet forudse.

Jeg kan godt historien i ”Alex + Ada”-serien, selvom slutningen bliver lidt langtrukken og måske heller ikke helt hvad jeg havde forventet. Tegnestilen er simpel, men alligevel meget beskrivende for handlingen og selve fortællingen.


Noelle Stevenson; Nimona

Jeg læste ”Nimona” med stor begejstring. Tegnestilen er lidt skæv og underlig, men det fungerer rigtig godt til den historie som den fortæller, som også er lidt skæv og underlig. Alligevel rammer den en lige i hjertet. Historien om en lille pige der bliver udsat for noget forfærdeligt og vil have hævn. Om et venskab der er ligger i ruiner, men som kan reddes hvis de stridende parter vil det nok.


Terry Dodson & D-P Filippi; Drømmespil

”Drømmespil” er en foruroligende tegneserie om en lille dreng der har mistet sine forældre og nu har lavet, vha. en steampunk-lignende teknologi, en drømmeverden hvor han aldrig er alene, men altid er omgivet af smukke kvinder. Hans tjenestefolk har søgt efter kvinder der kunne bringe ham tilbage til virkeligheden, og en dag ansætter de Coraline, en meget barmfager kvinde, til at give det et forsøg. Hun bliver dog ved med fejle, indtil hun opdager sandheden. Men lykkedes det nu for hende alligevel?

Det er en meget kryptisk historie, men ikke desto mindre spændende og interessant. Illustrationerne er flotte, om end til tider, meget erotiske, dog uden at det bliver vulgært, selvom Coraline til tider, har meget lidt eller intet tøj på. Det er dog en del af historien og det er netop derfor, at det aldrig bliver grænseoverskridende.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar