onsdag den 21. juni 2017

Michella Rasmussen; Silje og kattehjemmet - Den nye kat

Michella Rasmussen; Silje og kattehjemmet - Den nye kat

Bagsidetekst:
Da Siljes farmor brækker hoften, får Silje og Nadja lov til at passe hendes kattehjem. Den nye kat, Kamma, skal snart føde, og pigerne venter spændt på killingerne. De lægger en masse planer for kattehjemmet, og da klassens populære pige, Simone, hører om det, vil hun rigtig gerne være med. Silje synes det er fantastisk, men det gør Nadja absolut ikke ...

Da jeg lige gik i gang med denne, frygtede jeg at det ville være en lidt vattet hestehistorie fra et Wendy-blad eller lignende (beklager meget til Wendy-fans!), men jeg blev meget positivt overrasket, for historien her berører mange flere emner end blot katte - og det er jeg glad for! Det er helt klart en af de bedre bøger til den målgruppe (piger omkring de 10 år) som jeg har læst!

Først er der hele dramaet omkring Siljes bedstemor, der falder og brækker hoften. Silje oplever det og reagerer helt rigtigt at en pige i 5. klasse. Farmoren og Silje er tæt knyttede, så det er godt for historien at Silje viser viljestyrke og forsøger at finde de positive ting. Samtidig får vi et indblik i en skilsmissefamilie, som på trods af skilsmisse, stadig kan tale sammen og opføre sig civiliseret overfor hinanden - det tror jeg må give håb til de børn som står i samme situation.

Så er der det med klikerne i klassen - jeg forundres over at der allerede i 5. klasse er dannet kliker, men sådan er det desværre nok. Silje og Nadja er bedste veninder, men Silje drømmer alligevel om at blive venner med Simone - den populære pige i klassen, med alt det rigtige tøj, mobil og pool. Da det endelig lykkedes Silje at blive venner med Simone, ofre hun næsten sit venskab med Nadja - men kommer heldigvis på bedre tanker og samler også mod til at sige fra overfor Simone, som faktisk viser sig slet ikke at være så slem.

Det er en historie om en pige med ben i næsen, som gerne vil gøre alle glade, også selvom hun ikke altid lige tænker over tingene først, inden hun handler. For mig, virker Silje meget voksen af sin alder og på trods af at hun klokker i det et par gange, lykkedes det hende at finde fodfæste og finde sin egen mening og stemme.

Varme anbefalinger herfra!

Tak til Tellerup for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Tellerup
Udgivet i: 2017
Antal sider: 155
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar