søndag den 26. marts 2017

Søndags sandheder #11: Musik

Søndags sandheder #11: Musik

Jeg har snakket lidt om min kærlighed til musik før. I det indlæg fortalte at jeg gerne høre musik mens jeg læser, og at jeg gerne finder noget der passer til den bog jeg læser. Men generelt hører jeg gerne musik hele tiden. Jeg er dog ikke særlig musikalsk selv. Jeg har spillet el-bas i folkeskolen og gik også til undervisning på Musikskolen i Aalborg. I gymnasiet mistede jeg dog lidt interessen og jeg har aldrig rigtig fundet den igen. Desværre. Det forhindrer mig dog ikke i at lytte til fede basgange i det musik jeg hører.

Et af de numre jeg lyttede meget til dengang og som jeg også kunne spille var Alicia Keys "Why Do I Feel So Sad". Det kørte virkelig på repeat i flere måneder og det betyder stadig utrolig meget for mig. Alicia Keys' album "Songs in A Minor" er et album jeg altid kan vende tilbage til.



Celine Dion skal spille i København til sommer og jeg spurgte Emil om han ville med. Han kiggede bare mistroisk på mig og sagde at han hellere ville slås ned med et jernrør. Godt så. Jeg må dog indrømme at hun også gør et eller andet godt for mig. Jeg har hendes "Let's Talk About Love" album og det har jeg heller ikke tal på hvor mange gange jeg har hørt. Ved ikke om det er pinligt at indrømme, men elsker bare at synge med på hendes sange. Har det på samme måde med Shania Twain's album "Up".

Et andet album jeg altid er vendt tilbage når jeg synes livet blev lidt svært og tungt, er Linkin Parks "Reanimation" og især nummeret "My [Dsmbr". Jeg er faktisk ikke særlig pjattet med det originale album, men remix udgaverne har bare et eller andet over sig, som jeg rigtig godt kan lide. Det kørte på repeat i nogle svære måneder i flere af mine teenageår og det hjalp mig virkelig.



Jeg har også haft stor fornøjelse ved at se hele Daft Punk's "Discovery"-album på YouTube, for alle sangene fortæller faktisk en meget fin historie. Selvom jeg ikke er den store manga fan, synes jeg bare den form for illustration og tegneteknik kan noget helt specielt. Jeg er også stor fan af Studio Ghibli's film, som både er meget smukke på billedsiden og har noget meget stemningsfyldt musik.

Det der kører på repeat lige nu er især Pentatonix. Jeg faldt over deres udgave "Hallelujah" en gang før jul og jeg elsker det nummer! Jeg får virkelig gåsehud hver eneste gang jeg hører det og så snart det er slut, starter jeg det forfra og forfra og forfra.


De har også lavet en udgave af "Jolene" sammen med Dolly Parton og Miley Cyrus som jeg synes er helt fantastisk. Jeg har egentlig aldrig rigtig fattet interesse for acapella, men synes virkelig at Pentatonix er dygtige. Det lyder jo virkelig som om de har instrumenter med! Imponerende.

Som nok I kan se hører jeg meget forskelligt musik. Ligesom min læsning er det meget betonet af hvad humør jeg er og hvad jeg har lyst til. Jeg hører også gerne Metallica, Volbeat, Backstreet Boys, techno og dance musik.

Hvis I har lyst, må I gerne dele et stykke musik som I holder meget af, i kommentarfeltet!

1 kommentar:

  1. No link .... men hør alligevel Anne Murray synge You needed me .....

    SvarSlet