fredag den 17. marts 2017

10 spørgsmål #16: Nick Clausen

10 spørgsmål #16: Nick Clausen

Hvilken bog elskede du at få læst højt som barn?
Troldepus-bøgerne

Hvad er den første bog du selv læste?
Snevampyren af Dennis Jürgensen

Din yndlingsbog som barn/ung?
Jeg var meget betaget af Heksen-serien af Phyllis Reynolds Naylor, men der var mange yndlingsbøger.

Din yndlingsbog som voksen?
Igen, der er frygtelig mange. Hvis jeg skal vælge en af dem, vil jeg sige Rebecca af Daphne du Maurier.

En bog du aldrig er blevet færdig med at læse og hvorfor.
Alle de Peter Straub-bøger, jeg nogensinde er begyndt på. De lyder altid spændende. Især Shadowland og Ghost Story. Men noget ved hans måde at skrive på dræber det simpelthen for mig. Det er ærgerligt. Måske lykkes det en dag.

En bog du har på din tbr-liste, men som du godt ved at du aldrig får læst.
Bibelen

Når du skal vælge hvad du vil læse, hvordan gør du så?
Mærker efter hvad jeg har lyst til. Eller finder en anbefaling på nettet.

En bog der minder dig om et særligt tidspunkt i dit liv.
The Stand af Stephen King, som jeg læste for anden gang, hvor jeg var på ferie med min familie. Jeg kan huske, hvordan jeg tænkte, at det er ufatteligt, hvordan så lang en bog kan føles, som om den er ovre så hurtigt.

Jeg hørte Michael Jacksons "History"-album mens jeg læste Harry Potter og når jeg hører sange derfra, minder det mig om specielle scener i bogen. Har du det også sådan med noget musik?
Jeg lytter aldrig til musik, når jeg læser. Jeg gør det dog, når jeg skriver. Min bog Drømmeland minder mig fx meget om albummet Sonic Highways af Foo Fighters.

Hvis du skulle anbefale mig en bog, hvilken skulle det så være?
Det er nok svært at finde én, du ikke allerede har læst. Men jeg tager chancen og siger Catch-22 af Joseph Heller. Nogle hader den og kan slet ikke komme igennem den. Andre elsker den og hylder den som et mesterværk. Jeg hører til den sidste kategori.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar