fredag den 3. februar 2017

10 spørgsmål #13: Maria Johansen

10 spørgsmål #13: Maria Johansen

Hvilken bog elskede du at få læst højt som barn?
Åh, den er svær. Jeg fik læst godnathistorier hver eneste aften, så mine favoritter skiftede meget. Jeg husker, at jeg havde en periode, hvor Store Klaus og Lille Klaus var et hit, så blev Tintin favoritten, men faktisk tror jeg, at jeg holdt allermest af de historier, som min far selv fandt på. Han spurgte mig, hvad de skulle handle om og i en lang periode bestemte jeg, at ”den skal handle om en prinsesse, og hun skal hedde Maria!”

Hvad er den første bog du selv læste?
Det husker jeg desværre ikke. Men jeg husker, at jeg læste alle De 5-bøgerne, Adam og Eva-bøgerne og Karl og Yrsa-bøgerne og da jeg blev lidt ældre gik jeg altid efter Gyldendals grå serie.

Din yndlingsbog som barn/ung?
Jeg var fuldstændig betaget af Kim Fupz Aakesons De gale, som udkom da jeg var 13 eller 14 og Mette Thomsens De levende døde, som jeg læste som 13-årig. De to bøger står klart i min erindring, fordi de præsenterede mig for en anden slags litteratur end den, jeg tidligere havde mødt.

Din yndlingsbog som voksen?
Jeg har mange! Nogle af de seneste favoritter er Et lille liv af Hanya Yanagihara, Americanah af Chimamanda Ngozi Adichie, Det jeg elskede af Siri Hustvedt og Ejersbos Afrika-trilogi.

En bog du aldrig er blevet færdig med at læse og hvorfor.
Jeg læser faktisk altid alle bøger færdige. Jeg synes ikke, jeg kan tillade mig at have en mening om dem, hvis ikke jeg har læst dem til ende. Så en gang imellem må jeg trække mig selv igennem en kedelig bog.

En bog du har på din tbr-liste, men som du godt ved at du aldrig får læst.
Haha, det er et godt spørgsmål! :D Jeg vil meget gerne have læst Ulysses af James Joyce og jeg håber også stadig, at jeg en dag kan tage mig sammen til det. Men jeg har bare hørt så meget om,, hvor tung den er at komme igennem.

Når du skal vælge hvad du vil læse, hvordan gør du så?
Hmm, jeg bruger et par minutter foran bogreolen og så vælger jeg bare. Ofte tænker jeg over, hvad jeg trænger til eller hvilken længde der er passende i forhold til andre ting, jeg skal. Indimellem har jeg anmeldelseseksemplarer liggende – dem læser jeg som regel i den rækkefølge, jeg har modtaget dem.

En bog der minder dig om et særligt tidspunkt i dit liv.
Sour Sweet af Timothy Mo. Jeg havde det ikke ret godt, da jeg læste den, så jeg nød at skabe en anden virkelighed i hans fortælling.

Jeg hørte Michael Jacksons "History"-album mens jeg læste Harry Potter og når jeg hører sange derfra, minder det mig om specielle scener i bogen. Har du det også sådan med noget musik?
Jeg hører kun sjældent musik, når jeg læser, og når jeg gør er det som regel klassisk. Jeg kan simpelthen ikke koncentrere mig om at læse, hvis der er én, der synger, fordi jeg begynder at lytte til teksten og enten synge med eller analysere på dens indhold, så det er en lidt skidt cocktail, når man prøver at få læst. ;) Men når jeg hører River Flows in You af Yiruma kommer jeg til at tænke på Anthony Doerrs Alt det lys vi ikke ser, fordi den spillede meget i baggrunden under min læsning.

Hvis du skulle anbefale mig en bog, hvilken skulle det så være?
Et lille liv af Hanya Yanagihara. Det må være den mest intense læseoplevelse, jeg nogensinde har haft, og jeg måtte hulke mig igennem adskillige sider. Den er så rørende og levende.


Find Maria her:
Bogblog: www.bookmeupscotty.blogspot.dk
Instagram: @bookmeupscotty

Ingen kommentarer:

Send en kommentar