torsdag den 15. december 2016

Toke Reunert; Bogen om Alt

Toke Reunert; Bogen om Alt

Bagsidetekst:
Bogen om Alt er Guds bog om alt i hele verden. Alt der er sket, alt der sker lige nu, og alt der kommer til at ske. Plus alt det, der aldrig sker. Det er en magisk bog. Når man vender sidste blad, er der altid en side mere. Og så lyser den i mørket. Guds lys. Uden den er kun mørket tilbage, siges det. Og så ved man ikke, hvad der kan ske. Alligevel har Gud lånt bogen ud. Og nu er den blevet væk. Så der er kaos i dødsriget. Mikkelines gamle ven, Larsen, er død. Sammen med hr. Overskæg og grev Zeppelin, drager hun på ekspedition til dødsriget. For at finde ud af, hvad der sker, når man dør. Og for at få Larsen med hjem fra dødsriget. Undervejs gennem dødsriget bliver de tre venner hvirvlet ind i jagten på Bogen om Alt.

Først vil jeg sige at det her var en sjov og meget mærkelig læseoplevelse. De meget karikerede personligheder er blot en af de underholdende ting. Mikkeline, som er både naiv, godhjertet og klog. Hr. Overskæg, der også er naiv, men samtidig en helt og en der sætter andres forgodtbefindende foran sig selv. Grev Zeppelin, der ved første øjekast er egoistisk, til tider lidt små dum og ofte usympatisk. Disse tre typer er på en aller anden mystisk måde blevet venner - venner der nu skal på en farefuld rejse, som det ikke engang er sikkert at de kommer tilbage fra i live.

For det andet, så er den en utrolig detaljeret historie, fyldt med alskens sjove og bizarre bipersoner. Den tog mig faktisk lang tid at læse - ikke fordi historien ikke var spændende, men fordi sproget tid tider blev lidt knudret, og lidt gammeldags. Og så blev det med Mikkeline og fisken altså bare lidt for underligt.

På trods af dette, synes jeg dog at det er en interessant historie. Personerne bliver målt og vejet hele vejen igennem. De bliver stillet overfor opgaver, som de skal løse enten i fællesskab eller alene, for at komme videre - hele dødsriget er virkelig godt fundet på. Jeg kan godt lide det filosoferende aspekt med "Bogen om Alt" der jo bliver skrevet mens tingene foregår, eller ikke foregår. Lidt ligesom i "Himmelherren" af Kenneth Bøgh Andersen - hvem der skriver hvad, hvorfor og hvordan bliver lidt sløret og diffust, men det fungerer på en eller anden måde. Det er sådan en ting, der, ligesom tidsrejser, kan slå knuder på mine tanker.

"Bogen om Alt" ville fungerer rigtig godt som oplæsningsbog - især fordi der er så mange aspekter man kan tage fat på og snakke videre om. Jeg vil i hvert fald anbefale at læse den i små bidder, for måske er det grunden til, at jeg fandt den lidt for forvirrende. At jeg læste den næsten uafbrudt. Måske havde jeg haft godt af et pusterum. Anyway, god, spændende og interessant bog!

Tak til Forlaget Rotten for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Forlaget Rotten
Udgivet i: 2016
Antal sider: 355
4 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar