tirsdag den 13. december 2016

Else Lefmann; Heksen på efterskole

Else Lefmann; Heksen på efterskole

Bagsidetekst:
Det er ikke nemt for den 15-årige Mille at være en ganske almindelig dansk efterskolepige, når hun de sidste 12 år har boet i Afrika. Alligevel er det Milles højeste ønske at falde til, og hun gør sig virkelig umage. Men når hun er vant til næsten kun at omgås afrikanere og desuden har lært forskellige ting af medicinmanden, Faraji, kan hun nemt komme i klemme. Og i klemme kommer Mille, selvom hun også får venner. Det er den punkede Belinda og den seje Mike, der prøver at beskytte hende mod de elever, der synes, hun er for mærkelig. Især Caroline, der af en eller anden grund, som Mille ikke forstår, virkelig er efter hende, volder store problemer.
Og så er der jo lige det med Mikkel!

Dette er en rigtig fin historie om at begynde på en frisk og hvor problematisk det kan være, når ens omgangskreds ikke kan håndtere problemer særlig godt. Det er også en historie om venskab, og om, hvor lidt der skal til for at ødelægge nystartede venskaber.

Historien foregår på en efterskole - jeg har ikke selv gået på efterskole, men jeg har en ide om at den er meget godt beskrevet i bogen. Hvordan værelserne er indrettet og selve skolen for den sags skyld. Hvordan undervisningen foregår. Og ikke mindst hvordan fritiden foregår - med sport, kærester og andre sociale ting. Det er rigtig godt beskrevet og som læser kunne jeg fint danne mig billederne af det hele inde i hovedet.

Jeg synes dog at handlingen bliver lidt for meget en gang i mellem. Vi er hurtige til at opdage at Caroline er en kælling (eller i hvert fald en der har misforstået en masse), at Belinda har det svært med fyre og at Mike, selvom han er hård udenpå, er en god fyr indeni. Derfor behøver disse ting ikke blive udpenslet hele tiden. Jeg synes også der er rigeligt med misforståelser der får Mille til at fremstå som heks. Til tider, er det det lidt for meget.

Derudover fungerer historien dog rigtig godt - jeg ville også ønske at vi havde fået lidt mere at vide om Milles tid i Afrika, hvorfor hun drømmer om soldater osv, jeg ved godt at det bliver forklaret, men jeg ville gerne have lært den del af Mille bedre at kende. Jeg var dog godt underholdt - da Mille bliver fuld af "appelsin sodavand", sad jeg og smilte for mig selv. Pulsen kommer også op i den sidste del af bogen, hvor Mille pludselig befinder sig i en livsfarlig situation. Alt i alt en udmærket læseoplevelse!

Tak til Mellemgaard for anmeldereksemplar.


Fakta:
Forlag: Mellemgaard
Udgivet i: 2016
Antal sider: 166
4 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar