mandag den 10. oktober 2016

Nick Clausen; Mareridt & Myrekryb

Nick Clausen; Mareridt & Myrekryb - syv uhyggelige historier

Bagsidetekst:
Historier som sniger - historier som skriger.
Historier som river - historier som siver.
Historier som skræmmer - historier som lammer.

Syv historier, som giver dig både Mareridt & Myrekryb.

Bagsideteksten fortæller ikke meget om de historier der er i bogen, men den holder alligevel hvad den lover. Jeg ved godt at jeg ikke lige er i målgruppen - den har lix på 17 og kan selv-læses fra 12 år - men jeg var alligevel rimelig skræmt flere gange! Ok, jeg har heller ikke så stærke nerver og jeg er ikke meget for at se gyserfilm, men alligevel.

Historierne er meget forskellige, men de kryber alligevel ind under huden på en. Jeg synes især den med fisken - Snapper - var skræmmende, nok fordi den omhandlede et spædbarn og jeg er lige blevet mor, så den slags rammer bare anderledes nu.

Den med den hovedløse rytter mindede mig om filmen Sleepy Hollow - jeg ved godt at der sikkert er flere film med den plotlinje, men det er den eneste jeg har set og den skræmte mig også! I denne historie er det dog bestemt ikke en drøm og hvordan kommer man lige videre fra at have set og oplevet det? I det mindste har Jack dog en souvenir ...

Jeg synes det fungerede rigtig godt, at Nick, efter hver historie, fortæller om inspirationen bag og hvordan han havde fået den enkelte ide. Det giver læseren et lille indblik i hvordan, ofte den mindste ide, kan give liv til en historie.

Jeg vil ikke sige at jeg nød at læse bogen, for nyder man at læse gys? Jeg var nødt til lige at tage et par kapitler i en anden bog inden jeg gik i seng. Ja, tøsetøs. Historierne kan både bruges til højtlæsning - nok ikke lige godnatlæsning og som selv-læs. Både store og små vil helt klart finde dem underholdende og skræmmende!

Tak til Forlaget Facet for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Facet
Udgivet i: 2016
Antal sider: 232
4 ud af 5 stjerner

Andre bogbloggere skriver:
Bogblogger
Lunas kaffekrog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar