tirsdag den 30. august 2016

Rainbow Rowell; Carry on

Rainbow Rowell; Carry on

Bagsidetekst:
Simon Snow er den absolut værste udvalgte, der nogensinde er blevet udvalgt. Det siger hans roommate Baz i hvert fald. Og det kan godt være, at Baz er en ondsindet vampyr, men han har jo ret! Halvdelen af tiden kan Simon ikke engang få sin tryllestav til at fungere - eller også sætter han ild til ting og sager. Hans mentor gør alt for at undgå ham, hans kæreste har slået op med ham, og der er et magi-ædende monster, som går rundt med Simons ansigt på. Baz ville have nydt alt dette, hvis han altså havde været til stedet. Det er starten på deres sidste skoleår på Watford School of Magicks, og så har Simons plageånd ikke engang besværet sig med at dukke op.

Advarsel: læs ikke denne bog før du har læst "Fangirl"!


Når det så er sagt, så læs denne bog!

Den er fantastisk. Helt igennem fantastisk. Nu håber jeg ikke at jeg træder nogen over fusserne, men den er ligeså god som Harry Potter, som den jo tydeligvis er meget inspireret af. En ung troldmand med en umulig mission. Et par udvalgte hjælpere der skal forsøge at guide ham igennem hans prøvelser. En forelskelse der kommer bag på ham, men som han ikke kan bekæmpe eller undvære. Masser af magi, hekse, troldmænd, monstre, drager osv - "Carry on" har bare det hele.

I "Fangirl" bliver vi introduceret til fortællingen om Simon Snow og jeg indrømmer at jeg sad flere gange og ønskede at Rainbow Rowell også ville skrive historie om Simon (på det tidspunkt vidste jeg ikke at hun faktisk havde gjort det), og jeg er så glad for at hun ikke kunne slippe Simon selvom hun slap Cath. Jeg sad dog flere gange og ventede på de steder af "Carry on" vi får lov til at læse i "Fangirl", men de kom desværre ikke - jeg synes ellers at de ville have passet rigtig godt ind.

Det må så også være det eneste negative jeg har at sige om "Carry on", for jeg var godt nok grebet fra første side. Jeg kunne slet ikke lægge den fra mig igen, blev også sent oppe for lige at tage et par kapitler mere. Den er underholdende, humoren deri er fantastisk. Jeg elsker Simon og Baz' magtkampe, diskussioner og slåskampe. Samtidig fungerer kærlighedsdilemmaet bare rigtig godt. Det bliver aldrig for meget, for bøsset. Det er underspillet, klassisk og hjertevarmende.

"Blå øjne. 
Bronzefarvede krøller.
Det faktum, at Simon Snow er den mest kraftfulde troldmand i live. 
At intet kan knække ham, ikke engang jeg.
At Simon Snow lever.
Og jeg er håbløst forelsket i ham." 

 Jeg er vild med det magiske aspekt, der, selvom det minder om Harry Potter, alligevel er helt sin egen. Det er så gennemført. Der er flere paralleller til Harry Potter. Simons kloge veninde, Penelope, minder om Hermione. Selve skolen kunne godt minde om Hogwarts. Magikere under uddannelse.

Jeg kan slet ikke få armene ned. Jeg har læst meget godt fantasy indtil videre i år, men den her er nok en af de bedste. Hvis jeg gav flere end 5 stjerner, ville den få det. Så for Merlins skyld: LÆS DEN!

"Jeg kommer til at dø, mens jeg kysser Simon Snow.
Aleister Crowley, jeg er født under en heldig stjerne."

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar!


Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: Carry on
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 516
5 ud af 5 stjerner

1 kommentar:

  1. Den ligger også bare på hylden herhjemme og venter :)

    SvarSlet