lørdag den 23. juli 2016

Julie Kagawa; Dragerne

Julie Kagawa; Dragerne (Sagaen om Talon, #1)

Bagsidetekst:
En drage, skjult i en piges krop. Soldater, der ønsker at udslette hele hendes slægt. Kampen for overlevelse nærmer sig. Ember Hills skæbne afhænger af, om hun kan besejre Skt. Georgs-ordenen, en magtfuld orden af dragejægere. Hun er ikke hvilken som helst pige, for hun bærer nemlig på en livsfarlig hemmelighed. Garret Xavier Sebastian er en af soldaterne, der vil slå hende ihjel. Men alt, hvad han hidtil troede, han vidste om drager, vendes på hovedet, da han møder Ember. En krig nærmer sig, og det uundgåelige spørgsmål hænger som et skarpt sværd over deres hoveder: Skal de forene sig i kampen mod ondskaben og kæmpe for deres venskab? Eller skal de følge deres skæbne, som har været forudbestemt siden tidernes morgen, og udslette hinanden? Et magisk eventyr om en piges kamp mod ondskaben.

Jeg var ikke helt klar over hvad jeg skulle forvente af denne bog og jeg var lidt mådeholden med hele drageaspektet. Det med at en drage kan forvandles til et almindelig menneske, forekom mig lidt underligt, det gør det stadigvæk - hvor gør de af vingerne? Hornene? Nå, men, ligemeget - for så snart jeg kom i gang med historien, glemte jeg det.

Historien fungerer nemlig virkelig godt og var meget spændende. Vi får historien beskrevet fra skiftevis Ember, Garret - og Rileys synsvinkel og det er rigtig godt at få indsigt fra de forskellige personer. Det gør også at man nærmest flyver igennem bogen, jeg sad i hvert fald og ville have mere, da sidste side var læst.

Det er rigtig godt fantasy - anderledes end så meget andet jeg har læst. Baggrundshistorien om dragerne og Skt. Georgs-ordenen er gennemarbejdet og det virker rigtig godt. Der er masser af drama - ikke kun mellem Ember og broren, Dante, som hver især skal finde ud af hvad de vil med deres liv, og hvilke konsekvenser der valg har, ikke blot for dem selv, men for mange andre også. Samtidig er Ember splittet mellem følelserne for både Garret og Riley - for kan man være forelsket i to personer på samme tid?

Samtidig er både Ember og Garrets naivitet og usikkerhed virkelig underholdende læsning. Ingen af dem er vant til at færdes i den "menneskelige" verden og det byder på en del sjove, akavede og til tider lidt pinlige situationer, men de formår at nærme sig hinanden selvom de burde være dødsfjender.

Spændingen forlod straks hans nakke og skuldre. "Alt er altså i orden mellem os?"
"Ja."
"Det var godt." Han rykkede tættere på mig
og lod sine hænder glide op ad mine arme, så jeg fik gåsehud over hele kroppen.
"Jeg ville bare være helt sikker, inden jeg gjorde det her."
Og så kyssede han mig.

Identitet spiller en stor rolle i denne bog, da alt hvad Ember troede hun vidste om Talon viser sig at blive testet da hun møder Riley. Kan hun bryde fri af sit "fængsel" og følge sit hjerte? Og hvem vælger hendes hjerte?

Bogen kan varmt anbefales og jeg glæder mig virkelig til de næste bøger i serien!

Tak til Plusbog for anmeldereksemplar (e-bog)!

Fakta:
Forlag: HarperCollinsNordic
Original titel: Talon
Udgivet i: 2014 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 413
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar