lørdag den 25. juni 2016

Pierce Brown; Gylden søn

Pierce Brown; Gylden søn (Red rising, #2)

Bagsidetekst:
Darrow er Rød og hører dermed til den laveste kaste i samfundet, hvor befolkningen er delt op i farver. Hele sit liv har han arbejdet som slave i minerne under Mars' overflade. Et arbejde som ikke bare er hårdt og farligt, men som også viste sig at være bygget på en løgn. De Røde er blevet holdt nede af samfundets top - de Gyldne - i flere århundrede, og nu er revolutionen den eneste vej til frihed.

Darrow slutter sig til en oprørsgruppe, giver sig ud for at være Gylden og skal nu infiltrere det Gyldne Rige indefra. Han er som et lam blandt ulve. Alligevel finder han venskab og respekt - endda kærlighed - blandt de Gyldne. Men han finder også en voldsom vrede blandt sine rivaler. Hvis Darrow skal gøre sig håb om at vinde den krig, som vil ændre menneskehedens skæbne, må han konfrontere det forræderi, han står overfor.

Kender I det, at første bind af en serie er tryllebindende, forførende, hjerteskærende? Kender I så også det at ens forventninger til nummer 2 er fuldstændig vanvittig høje og næsten utopiske at nå? Sådan har jeg det med den her serie!

Da jeg læste "Rød opstand" sidste år var jeg forbløffet og forelsket - ikke blot i Darrow, der går så grueligt meget igennem for at leve op til sin kones håb og drømme om en bedre fremtid, men også i hele universet og tanken bag historien. 

Det er en verden med så mange tråde til nutiden, dog pakket ind i stjernekrig og gammel oldtidsmyter om den overlegne klasse af smukke guder der bor på Olympen. Her er guderne - som de sikkert også var dengang i myternes tid - smukke, ambitiøse, magtliderlige, intrigesøgende og egoistiske. De vil slås for dem selv, for deres egen vindings skyld og ikke for the greater good - men det vil Darrow.

Darrows kamp for retfærdighed går imod alle de principper han har lært at leve under som Gylden, men han vil ikke opgive Eos drøm - heller ikke selvom det kræver ufattelige ofre, døde venner og knuste hjerter.

Sternekrigen bryder for alvor ud i dette bind og hvordan det hele dog skal ende har jeg svært ved at forestille mig. Ligesom man tror man har regnet det ud, sker der noget helt andet. Det er spændende læsning. Hæsblæsende. Altopslugende. Fantastisk! Jeg er vild med det og jeg vil have mere, selvom jeg er bange for at nå til afslutningen..


Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Gyldedal
Original titel: Golden Son
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 487
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar