søndag den 17. april 2016

Palle Vibe; Som ulve er færrest og får er flest

Palle Vibe; Som ulve er færrest og får er flest

Bagsidetekst:
Det er med ulve som med får, at skønt forskellige som dag og nat, kan de ikke leve uden hinanden. For ligesom et uldfårs eksistens først er fuldbragt, når det har fundet og givet sig til sit livs ulv, er det også for en selve tilværelsens mening at finde og knytte sig til et får for livet. Og derefter er det ulvens fornemste pligt at støtte og beskytte sit får på alle måder, ligesom det omvendt er et fårs bestemmelse af være til evig og gensidig hjælp og glæde for sin trofaste ulv. Men det er ikke altid lige så let, som det lyder. For hvad der for ulve er uomtvistelig logik, er for får kun én mulighed blandt flere. Og hvad der for får er den eneste sandhed, er for ulve at finde mellem denne verdens største gåder. 
Nærværende lille bog fortæller om de forskelle og udfordringer, som ulve og får står overfor i kampen med hinanden og for hinanden i forsøg på indgå i det vanskelige parfårhold.

Jeg vidste ikke helt hvad jeg gik ind til da jeg sagde ja til at læse og anmelde denne bog, men skuffet blev jeg i hvert fald ikke. Underholdt? Mon ikke.

Bogen er kort fortalt en introduktion til hvordan ulve (mænd) og får (kvinder) lærer at score hinanden og hvordan de får et parforhold til at fungerer - hvad der forventes at manden gør og hvad kvinden gør. Der trækkes tydelige paralleller til "den virkelige verden", fx så er fårene både på Fårbuk og InstaLamb - ja, lidt plat måske, men jeg synes det fungerer. At ulvene har styr på grillen, mens fårene står for det huslige. At ulvene hader at shoppe, mens fårene bruger lang tid på det. Jo jo, det er skam sådan det fungerer. Jeg forestiller mig lidt at det er ATS i en lang udgave.

Samtidig viser samtlige 56 sider at der er brugt meget tid på at sørge for de benævnelser. Der er mange steder hvor o er rette til å, så vi får et får osv. Det er gennemarbejdet og underholdende.

Hvis du har brug for et godt grin, en hurtig læst bog, som dog alligevel giver dig stof til eftertanke, så kan den her varmt anbefales.

Tak til forfatteren for anmeldereksemplar.


Fakta:
Forlag: Peewit
Udgivet i: 2015
Antal sider: 56
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar