mandag den 22. februar 2016

Cassandra Clare; The Infernal Devices

Cassandra Clare; The Infernal Devices

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg er ret betaget af Cassandra Clares fantastiske Shadowhunter univers. Jeg faldt først over "Dødens instrumenter", som introducerede mig for universet. Jeg har læst bøgerne med stor glæde og fornøjelse, jeg har set filmen og været forfærdet over at man har lavet en "Det gyldne kompas"-manøvre (at man vælger at filmatisere en fantastisk serie, men kun laver den første og ikke særlig godt!), og nu ved jeg ikke helt om jeg vil se tv-serien. Jeg frygter at blive skuffet igen.

Halvvejs i min læsning af "Dødens instrumenter" faldt jeg over "Djævelske mekanismer"-serien. Det er samme univers, men 100 år før vi møder Clary og Jace. Det er deres forfædre vi møder og det fandt jeg meget spændende.

Vi har igen et trekantsdrama krydret med vampyrer, troldmænd og onde autobotter som vil, hvis planen lykkedes, ødelægge verden som vores hovedpersoner kender. Vi møder Tessa, en ung pige der ikke kender sit ophav, men som havner på Instituttet i London, hvor hun møder Will og Jem. To unge fyre der er som nat og dag, og alligevel er blevet parabatai (et begreb jeg elsker!). Will frygter at han er blevet forbandet og gør derfor et stort nummer ud af ikke at elske nogen. Jem er forbandet og frygter at han aldrig vil få nok ud af livet. Som I nok kan regne ud bliver Tessa fascineret af begge drenge og sammen kaster de sig ud i kampen om at sikre deres verden.

Som sagt, en virkelig god historie, der foregår i samme tempo som "Dødens instrumenter" og med samme fascinerende beskrivelser af hverdagen i 1800-tallets London. Noget af det andet jeg finder rigtig godt i denne serie, er de tråde der bliver trukket op til historien og personerne i "Dødens instrumenter". Vi får pludselig en meget bedre forståelse af hvorfor nogle skyggejæger familier hader hinanden mere end andre og mange andre ting.

Da jeg så at man kunne få serien som manga tegneserie var jeg solgt! Jeg læser normalt ikke manga, men kan meget godt lide tegnestilen og jeg synes det var fedt at komme til at "se" karakterene. Bøgerne skuffer bestemt ikke. Tegningerne er flotte og bringer virkelig liv til historien. Det er kun de første sider i hver bog der er i farve, og det synes jeg er lidt synd. Jeg ville gerne have læst hele historien i de flotte farvede illustrationer, men vi må nøjes med det der er. Ikke at det gør noget for helhedsindtrykket - det er stadig nogle flotte bøger, jeg vil råde alle Cassandra Clara fans at købe!

Fakta:
Forlag: Little Brown Book Group
Antal sider: #1: 240 sider; #2: 260 sider; #3: 256 sider
Udgivet i: 2012, 2013 og 2014
Samlet: 5 ud af 5 stjerner

1 kommentar:

  1. Jeg MÅ altså bare have fat i manga-udgaverne!

    TV-serien er forresten god nok! Jeg har set de første 4 afsnit, og selvom jeg cringer en smule ind i mellem, synes jeg at det er en ok start! :-)

    SvarSlet