fredag den 25. december 2015

Teri Terry; Mind Games


Teri Terry; Mind Games

Bagsidetekst:
Luna er anderledes. Hun har en hemmelighed, som ingen må opdage. Hvis de gør, kan det koste hende livet. Hun bliver nødt til at spille med i deres spil, på deres præmisser, ellers risikerer hun alt.

Luna er Nægter. Hun har ikke et implantat der gør at hun altid er online og kan rejse mellem de utallige virtuelle verdener. Hun er Nægter fordi hendes mor døde mens hun var koblet op og hun er Nægter af en anden grund, en grund som hun holder hemmelig for alle - bortset fra hendes familie.

Men så udtages Luna til Prøven - hvilket er uhørt, for det første fordi hendes karakterer ikke er gode nok og for det andet, fordi hun intet implantat har. Hun overbevises dog om at tage afsted og snart befinder Luna sig i stor fare og er ikke sikker på hvem hun kan stole på.

Kan hun stole på sin hacker ven Hex? Eller barndomsveninden Melrose? Eller ham med sølv hackermærkerne, ligesom hendes mor havde? Luna må lære at stole på sig selv og sine evner for at kunne overleve og finde frem til sandheden, der er langt værre end hun nogensinde kunne have forestillet sig.


Jeg var meget betaget af Teri Terrys serie "Slettet". Det var en dystopisk fremtidsfortælling af den mere dystre slags. Historien og den virkelighed den foregik i, fandt jeg meget interessant. Så jeg havde høje forventninger til denne.

Den første 3/4 synes jeg er vildt spændende. Vi bliver introduceret til et fremtidssamfund hvor livet nærmest kun kan leves på nettet - jeg kom til at tænke på filmen Surrogates med Bruce Willis, den omhandler nemlig noget lignende. Samtidig bliver vi præsenteret for en familie der i virkeligheden er dybt dysfunktionel, men forsøger at skjule det.

Luna er den rebelske teenager, der forsøger at gøre oprør, men ikke så meget at det skader hendes familie. Vi finder hurtigt ud af at familien gemmer på en mørk hemmelighed, som bliver noget af det bærende igennem resten af historien. Skrivestilen minder meget om "Slettet"-serien og der er også et par referencer til den serie i bogen, hvilket jeg dog synes var lidt malplaceret.

Den sidste 1/3 følte jeg var noget forjaget. Vi skal have bundet mange løse ender sammen på kort tid. For min skyld kunne bogen sagtens have været 100 sider mere - så der havde været god tid til at afslutte alt det der bliver begyndt. Det ødelægger ikke mit helhedsindtryk, men det gør at man sidder lidt fortumlet og forvirret tilbage når sidste side er vendt, fordi det hele lige pludselig skulle gå så hurtigt og det er lidt synd.

Tak til Nyt Nordisk Forlag for bogen!

Fakta:
Forlag: Nyt Nordisk Forlag
Original titel: Mind Games
Udgivet i: 2015 (både på engelsk og dansk)
Antal sider: 351
4 ud af 5 stjerner

3 kommentarer:

  1. Helt enig. Fantastisk bog, men med en slutning, der har for travlt :)

    SvarSlet
  2. Jeg er også enig i, at slutningen virkede en smule forhastet.
    Ikke desto mindre en virkelig spændende og god bog, der i høj grad har givet mig lyst til at kigge nærmere på 'Slettet' trilogien.

    SvarSlet
    Svar
    1. "Slettet" er helt klart værd at læse!

      Slet