torsdag den 12. november 2015

Chris Weitz; De overlevende


Chris Weitz; De overlevende (The Young World, #1)

Bagsidetekst:
En mystisk sygdom har udryddet alle børn og voksne. De unge er de eneste overlevende. På Manhattan udkæmpes en krig mellem klaner, der desperat kæmper om territorier og de få madforsyninger, som er tilbage. De lever alle på lånt tid. For Sygdommen rammer, så snart de bliver voksne. I jagten på en kur tager en lille gruppe af sted på en mission. Sammen drager de ud i et ødelagt New York for at opdage en sandhed, de aldrig kunne have forestillet sig ...

Jefferson og broderen Washington er uofficielle ledere af en af klanerne i New York. De forsøger efter bedste evne at klare sig. Washington er den handlekraftige af de to, mens Jefferson er den tænksomme der helst lader storebror klare æterne. Problemet er dog at Wash nærmer sig sin dødsdag - han bliver snart 18 og så skal Jefferson pludselig træde i hans fodspor.

Donna har kendt de to brødre hele deres liv, og da Wash dør efterlader han et brev til Donna om at tage sig af Jeff, men elsker Donna Jeff som Jeff tydeligvis elsker hende? Og hvordan kan hun overhovedet bekymre sig om det i en verden hvor ingen af dem vil blive voksne og det vil være idioti at sætte børn i verden, da de også vil dø?

Disse spørgsmål, samt spørgsmålet om generel overlevelse kæmper de med da de begiver sig ud på en mission, der kun skulle have ført dem få kilometer op i New Yorks hærgede gader. Et af klanens medlemmer, Brainbox, har muligvis fundet en artikel som muligvis kan føre dem til stedet der muligvis er skyld i virussen der slår børn og voksne ihjel - jep, der er mange muligvis'er i det, men alligevel tager Jeff, Donna, Brainbox, Peter og SeeThrough afsked med lejren for at begive sig til biblioteket i New York efter svar.

Det bliver starten på en hæsblæsende jagt på svar, som de måske, måske ikke, kan bruge til noget. De er dog overbevidste om at de bliver nødt til at forsøge. Jo længere væk fra lejren de kommer, jo mere går det op for dem at de ikke kan klare sig uden hinanden og at sandheden måske ikke er som de regnede med. Samtidig går det op for Jeff at en blandt hans rejsekammerater har en hemmelighed ...


Da jeg læste bag på denne bog, kunne jeg ikke lade være med at sammenligne den med den tv-serie der kørte på TV2 i mine unge dage. Den hed The Tribe og handlede netop om en gruppe unge mennesker der skulle forsøge at overleve i et samfund uden voksne, for de var også døde af en eller anden virus eller sygdom. Jeg så aldrig serien til ende, så jeg ved ikke hvad den slutter med, men for mig er der ikke meget tvivl om at forfatteren her må være blevet inspireret af tv-serien.

Selve historien er god, velskrevet og underholdende. Der er skiftende fortæller, Jefferson og Donna skifter til at have et kapitel hver, og jeg må dog indrømme at Donnas kapitler irriterede mig. Ikke handlingen, men selve opbygningen og sproget i de kapitler gik mig på nerverne - især når nogen sagde noget. Det er nok ment som en præcision af forskellen på Donna og Jefferson og det virker i hvert fald.

Vi står ikke stille mange minutter ad gangen i denne bog og nogle gange savner jeg lidt et pusterum. Ja, jeg ved godt at de er på flugt, enten fra andre klaner eller fra vilde dyr i Central Park, men nogle gange virker det lidt forhastet og det ødelægger også lidt bogen for mig. Selve ideen er dog spændende, lidt Maze Runner-agtig og det kan jeg godt lide, selvom det i bund og grund bare er en dystopi som så mange andre. Den skal dog ikke afskrives af den grund - jeg var trods alt underholdt mens jeg læste den og jeg skal da helt klart læse de sidste bind - for det er jo også en trilogi, som så meget andet ...

Tak til Gyldendal for bogen!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: The Young World
Udgivet i: 2014 (på engelsk) og 2015 (på dansk)
Antal sider: 364
Læst på dansk
4 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar