tirsdag den 24. marts 2015

Kim Fupz Aakeson; Pragtfuldt, pragtfuldt


Kim Fupz Aakeson; Pragtfuldt, pragtfuldt

Bagsidetekst:
Far så ikke ud som om han var så fuld igen, han lignede en der kom i tanke om noget vigtigt han skulle. Han gik ind i værkførerburet, kom ud igen og gik hen mod Polak. Jeg nåede at tænke at han ville omfavne ham, dunke ham i ryggen og sende ham i seng. Først nu så jeg at Far havde vandrøret i hånden.

Det er et autoværksted i provinsen. Det er Far og søn og Polak. Det er en aften hvor alt går helt galt ...

Søn, Morten, er vokset op i hjem med to alkoholiske forældre.

Moren er næsten lige død af druk. Faren er tilnærmelsesvis ligeglad med det hele.

Værkstedet bliver passet af Far, Morten og Polak.

Morten tænker tilbage. På ferier, der er endt i skænderier og alt for meget alkohol. Til juleaftener, som er gået op i hat og briller. Til en mor og far der råber, skriger og slår hinanden, men altid, på en eller anden måde, bliver gode venner igen.

Morten vil gerne reparere den Austin Healey han fik i konfirmationsgave og Polak hjælper ham. Morten vil klare det selv.

En aften drikker Far og Polak sig fulde (hvilket der ikke er noget nyt i), men så kommer de op og skændes og pludselig står far med vandrøret i hånden og har slået Polak ihjel. De fortæller en løgn til politiet. Moster flytter ind, så Morten ikke skal være alene. Morten passer på værkstedet, for han er jo selv mekaniker, og arbejder videre på bilen.

Morten er stolt, Far er stolt af Morten, men Morten er ikke stolt af far og den måde han har håndteret Polaks død.


"Pragtfuldt, pragtfuldt" er en udviklingsroman for både unge og voksne. Tilbageblikkene er ikke altid lige rare, for Morten har ikke haft nogen nem opvækst, men inderst inde har Morten faktisk det der skal til for at bryde mønstret og gøre noget for sig selv. Morten vokser med den opgave at passe værkstedet og sætte bilen i stand og det er som om det går op for ham at han rent faktisk godt kan gøre noget godt. Jeg sad med en lidt underlig følelse da jeg var færdig med den, for egentlig synes jeg ikke den var særlig god. Jeg brød mig ikke om sproget og den måde historien var bygget op. Nu er der gået noget tid og jeg bryder mig stadig ikke rigtig om den, men det er alligevel som om jeg kan se meningen med det. Sproget er virkelig med til at give et billede af livet i provinsen, simpelt, til tider primitivt - der bliver ikke tænkt store tanker om hvad livet skal bruges på, man alligevel ligger tanker om selvstændighed og frihed hele tiden under overfladen. Det er virkelig en bog hvor der står meget mellem linjerne. Den er nok lidt for meget drengerøvsbog for mig, men vil tro at den kan vække noget hos målgruppen, som nok især er teenagedrenge.

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Udgivet i: 2015
Antal sider: 158
3 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar