tirsdag den 31. marts 2015

Jette Kjær Petersen; Lygtemandens datter

 

Jette Kjær Petersen; Lygtemandens datter

Bagsidetekst:
Calluna er 16 år og bor hos sin mormor i en lille by i udkanten af Rold skov. Hendes mor døde under mystiske omstændigheder, da Calluna var spæd, men siden da har hun levet et helt almindeligt liv. Indtil nu. Pludselig begynder der nemlig at ske mærkelige ting omkring hende. For hvordan kan man drømme noget, som sker i virkeligheden? Hvad er det for evner, der er ved at vågne i en pige, som allerhelst bare vil være en almindelig teenager? Spørgsmålene hober sig op i Callunas sind. Hvem var hendes mor? Hvem var hendes mor? Hvad med hendes far, som forsvandt, før hun blev født? Og vigtigst af alt: Hvem - eller hvad - er Calluna?

Calluna ønsker mere end noget andet blot at være en almindelig teenager. Hun bor i udkanten af Rold skov med sin mormor, da moren døde da hun var lille og hun har aldrig kendt sin far. Mormoren er noget overbeskyttende en gang i mellem og vil ikke have at Calluna går alene ud i skoven. Moren blev nemlig fundet druknet i en skovsø. Calluna bliver dog draget af skoven og finder ro i at sidde derude. Calluna har en chatven der hedder Lukas og de skriver sammen om alt muligt. Hun synes han virker rigtig sød og det er rart med en god ven. Der udover er Calluna er bedste veninder med Line. Begge piger er lidt nervøse for at skulle starte i 10. klasse på en ny efter sommerferien, dog af meget forskellige grunde. Calluna er nervøs for om hun nu vil passe ind blandt de nye klassekammerater og Line er mere spændt på om der er nogle lækre drenge.

Til deres introfest bliver Calluna budt om til dans af Alexander, en af drengene fra klassen, der har fået et godt øje til hende, dog ikke af de grunde hun tror! De bliver kærester og i starten af Calluna rigtig glad, men en dag går Alexander over stregen og Calluna reagerer ved at give ham stød (!!). Calluna kan ikke selv mærke stødet, men Alexander bliver skræmt og flygter hjem til sig selv. Den nat har Calluna mareridt for første gang og det er en virkelig skræmmende oplevelse. Hun er i skoven, det er nat og hun følger to mænd der er ude og fotografere dyr. Pludselig bliver de overfaldet af nogle mystiske væsner og bliver dræbt! Næste morgen hører hun om det i radioen og bliver bange. Kort herefter står Lukas uden for hendes dør. Calluna har åbenbart kaldt på ham da hun havde mareridt! Hun aner ikke hvordan og selvom Lukas er sød og forstående, er der alligevel noget mystisk ved ham.

Herefter begynder tingene at tage fart, hun får flere mærkelige drømme om ånderne i skoven og hende og Lukas sætter sig for at undersøge hvorfor. Pludselig står de over for farer som de ikke havde regnet med og det er ikke sikkert at de slipper levende væk!


Den her bog har en kæmpe fejl, men det vil jeg vende tilbage til. Selve historien er rigtig fin, der bliver bygget en uhyggelig stemning op omkring ånderne, heksene og Gallunas jagt på hvem hun er. Der er et fint flow i historien, men det er ikke noget stort litterært værk, for det halter lidt på det sproglige niveau. Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle forvente, for jeg faldt over den en dag på arbejde og, som så meget andet, kom den med hjem. Bagsideteksten er fængende og det var helt bestemt den der var skyld i at bogen kom med hjem den dag.

Nu tilbage til fejlen, eller rettere fejlene. Det var noget der generede mig hele vejen igennem bogen, men jeg er stædig, så jeg ville læse den færdig, fordi jeg synes trods alt at historien var spændende. Der er rigtig mange stavefejl (og slåfejl) i denne bog - endda i den allerførste linje! Det er, i mine øjne, simpelthen ikke godt nok. Der er flere dumme slåfejl, mellemrum der mangler, citationstegn der er sat forkert osv. Jeg ved godt at romanen er udgivet på et forholdsvis lille forlag, men derfor burde åbenlyse stavefejl stadigvæk være blevet fanget inden den røg i trykken. Jeg frygter at andre læsere ville give op inden de kommer til sidste side og det er synd, for som historien udvikler sig synes jeg faktisk den bliver bedre og bedre - når man ser bort fra fejlene.

Alt i alt en udmærket læseoplevelse, jeg kom aldrig helt op og ringe over den (kun på pga. fejlene, men det er ikke en god måde), men jeg følte mig ok underholdt og af en debutroman er den ganske hæderlig.

Fakta:
Forlag. EgoLibris
Udgivet i: 2014
Antal sider: 336
3 ud af 5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Hej Line

    Mange tak for anmeldelsen.

    Jeg kan se, at den er lavet er en bog fra første oplag. Vi havde meget travlt med at få bogen færdig op til bogforum og derfor overså vi desværre en del fejl. Det er også bogen fra første oplag som lektørudtalelsen er bygget over.

    Men bestiller man bogen hjem hos boghandleren, så får man en ny og bedre redigeret udgave ;-)

    Mvh

    Jette Kjær Petersen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette, det var da så lidt! Jeg er glad for at bogen er kommet i en mere gennemredigeret udgave - det kan jo godt gå for hurtigt en gang i mellem :)

      Slet