lørdag den 27. december 2014

Peter Madsen; Eventyrbogen



Peter Madsen; Eventyrbogen

Peter Madsen har tegnet og fortalt 25 klassiske folkeeventyr i denne utrolig smukke bog, som lå under juletræet den 24.

Da jeg så den første gang, vidste jeg at den måtte jeg bare eje. For det første er jeg vil med Peter Madsens tegnestil, synes de er utrolig smukke og stemningsfulde. Til dem af jer der ikke kender Historien om en mor har virkelig en oplevelse foran jer. Det er en utrolig sørgelig historie om en mor der mister sit barn, men Peter Madsens tegninger gør bogen virkelig smuk. Det er en af mine yndlings. For det andet, hallo, det er eventyr?! What's not to like!


Som sagt er der 25 eventyr i denne bog, alt fra de kendte, som her på billedet (ovenfor), Askepot, som er et all time yndlings eventyr som virkelig har fået nyt liv gennem Peter Madsens tegninger. Hvis det er længe siden man har læst eventyr bliver man klogere af denne bog - jeg ved godt at Peter Madsen har genfortalt dem på sin egen måde, men der er dog alligevel nogle ting jeg ikke var klar over.

Der er også eventyr som jeg ikke havde stiftet bekendtskab med før, bl.a. Lillekort (billedet herunder), som er historie om små tvillingebrødre der må så grueligt meget igennem for at få deres prinsesser. Man kan ikke andet end blive i godt humør af den tegning!


Det er ikke kun historier for piger, med prinsesser og lykkelige slutninger. Der er skam også sværdkampe, drager og trolde.



Som dette billede (ovenfor) der er fra Prinsessen på glasbjerget, hvor helten skal redde prinsessen ved at bestige et glasbjerg med hjælp fra tre magiske heste.

Samtidig er historierne fyldt med humor og med moraler der aldrig går af mode. Dog faldt jeg over at mange af heltene (og prinsesserne) plager deres forældre, og altid får deres vilje - hmm?! Mon det altid er lige godt? Nå, men pyt med det, for det er utrolig hyggelig læse, både for store og små. Jeg er sikker på at der er mange der i denne tid får læst højt af denne inden det er sengetid!

Fakta:
Forlag: Alvilda
Udgivet i: 2014
Antal sider: 201
5 ud af 5 stjerner

1 kommentar:

  1. Det var en god gave du fik! Jeg købte den til bogforum, og giver dig helt ret, det er nogle absolut fantastiske tegninger og hyggelige fortællinger :)

    SvarSlet