mandag den 10. november 2014

TBR-tag



Så blev det min tur til at lege med på TBR-tag-bølgen. Er både blevet spurgt af Louise og Astrid om jeg vil være med - og selvfølgelig vil jeg det!!

1. Hvordan holder du styr på din TBR liste?
Jeg er helt klar mest til håndskrevne lister (lister i det hele taget!). Jeg har en liste på Goodreads, men glemmer tit at holde den opdateret. Den jeg bruger mest er den jeg har i min kalender. I min nuværende kalender (Den lille prins kalenderen på billedet) har jeg lavet et faneblad med TBR, og når jeg har læst en får den et flueben. Det samme gælder min kalender for næste år (Moleskine-bogen på billedet). Der er både en fane med TBR, læste bøger, kommende bøger og bøger jeg gerne vil købe. Når de så enten er læst eller bestilt får de også et flueben. I know, det er en smule nørdet, men jeg kan godt lide at holde styr på det.


2. Er dine TBR bøger mest e-bøger eller print?
De er udelukkende print - jeg har dog nogle få e-bøger, men er aldrig rigtig kommet i gang med det. E-bøger er vildt smart, men jeg holder stadig mest af at have bogen i hånden. Der er intet der slår følelsen af nye bøger.

3. Hvordan beslutter du, hvilken bog du vil læse?
Det er meget forskelligt. Hvis jeg har biblioteksbøger hjemme, bliver de for det meste valgt først. Ellers er det meget bestemt af hvilken stemning jeg lige er i. Har jeg lyst til at fordybe mig i en bog, jeg ved kommer til at tage tid, eller skal det være en nem og overskuelig ungdoms/børnebog.

4. Den bog, der har været længst tid på din TBR?
Det må blive Joseph Delany "Heksejægerens lærling" og John Flanagan "Skyggens lærling"-serien. De har begge stået der længe, men det er som om jeg bliver ved med at finde noget andet der frister mere. Har dog endelig fået "Gorlans ruiner" (Skyggens lærling #1) med hjem, så det kan være at det er ved at være tid!

5. En nyligt tilføjet bog til TBR listen?
"Direktørens sekretærer" af N. Johansson

6. En bog fra TBR listen, der kun er der, pga. coveret?
Det må helt klart være "These Broken Stars" af Amie Kaufman. Den faldt jeg over en dag på arbejde. Synes forsiden er utrolig smuk!

7. En bog fra TBR listen du ikke har planer om at læse?
Jeg falder over ufattelig mange bøger som jeg gerne vil læse, men selvom de bliver skrevet ned på en lap papir, er det ikke sikkert de kommer på listen. Hvis jeg har skrevet en titel ned, som jeg ikke kan huske, går jeg tit ind og slår den op på nettet og sikrer at det er noget jeg vil læse, inden jeg sætter det på TBR listen.

8. En endnu ikke udgivet bog, som jeg glæder mig meget til
Det må helt klart være sidste bind i Cassandra Clares serie Djævelske Mekanismer. Ved godt at den er kommet på engelsk, men jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg aldrig kommer igennem over 700 sider på engelsk. Har skrevet til forlaget og spurgt hvornår den kommer - og suk, det gør den først til næste sommer!

9. En bog som alle andre har læst, men som du stadig har til gode
To mulige kunne være John Williams "Stoner" og Donna Tartt "Stillidsen". Jeg gik i gang med "Stillidsen" i sommers, men, ja, er ikke kommet videre end 150 sider ind i den.

10. En bog alle anbefaler dig
Jussi Adler-Olsens serie om Afdeling Q for jeg tit anbefalet, ellers er det mest hvad jeg falder over på andre bogblogs.

11. En bog på TBR listen, som jeg glæder mig særligt til
Uha, glæder mig jo til dem alle! Men Neil Gaiman "Amerikanske guder" er nok et meget godt bud.

12. Antallet af bøger på min TBR liste
Goodreads: 26 (den trænger godt nok til at blive opdateret!)
Håndskrevne liste: 118



Nederste bog på billedet af min kommende kalender, med TBR listen og øverste bog er nuværende kalender med kommende bøger - både til mig og min far (han læser mange krimier, så jeg forsøger at holde med ajour på hvad der kommer). De bliver streget over når jeg har lånt/købt dem.

Tak for "nomineringen" - jeg vil bare invitere alle der endnu ikke har lavet sådan et opslag her, om at gøre det :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar