tirsdag den 10. juni 2014

Romain Puértolas; Den utrolige historie om fakiren der sad fast i et IKEA-skab


Romain Puértolas; Den utrolige historie om fakiren der sad fast i et IKEA skab

Den indiske fakir Ajatashatru Lavash Patel har et mål. Han vil i IKEA. Her har de en sømseng på tilbud. Fakiren er rejst langt for den sømseng, helt til Paris. Med sig har han en 100 euro-seddel, der sidder fast i en elastiksnor, så han kan genbruge den. Ajatashatru er nemlig lidt af en hustler, som har lært at svindle sig gennem livet. Men i IKEAs cafeteria møder han noget, som føles ægte: en kvinde ved navn Marie.

Da fakiren beslutter sig for at overnatte i IKEA (sømsengen er ikke på lager), bliver det starten på en lang og forunderlig rejse. Vil han genfinde Marie? Får han sin sømseng? Og hvad med taxachaufføren i Paris, som han snød for 100 euro?

Da jeg så titlen på denne bog tænkte jeg at den måtte jeg bare læse, så da jeg fik den vidste jeg ikke rigtig hvad min forventning var. Bare at jeg håbede den var sjov - ligesom titlen.

Jeg vil sige at det er den bestemt også - det er meget underholdende læsning, men samtidig er den også meget alvorlig. For Ajatashatru møder nogle triste eksistenser på sin tur, for vores fakir kommer vidt omkring og ligesom han tror at nu er alt godt, dukker "fjenden" op og han bliver nødt til at flygte igen. Jeg har undervejs siddet med følelsen af at det slet ikke var så sjov igen, netop fordi vi hører om livet for de mennesker Ajatashatru møder på sin vej - og det er ikke lutter lagkage!

I bund og grund er det en feel-good-bog, og det synes jeg den lever op til. Selvom den er alvorlig og til tider trist, formår den stadig at bibeholde de sjove undertoner og Ajatashatru er en fin fyr, eller det prøver han i hvert fald at blive.

Dog en ting der generer mig - jeg synes ikke sproget i den er særlig godt. Ikke at der er stavefejl osv., men det er "tungt" at læse, så selvom bogen ikke er særlig lang, føles den lang at læse.

Fakta:
Forlag: Rosinante
Udgivet i 2014
Original titel: L'extraordinaire voyage du fakir qui était resté coincé dans une armoire Ikea
Antal sider: 253
Læst på dansk
Målgruppe: Voksne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar