tirsdag den 7. januar 2014

Gayle Forman; Hvis jeg bliver


Gayle Forman; Hvis jeg bliver (If I stay, #1)

Jeg faldt over denne bog på en liste over bøger man skulle læse inden man så filmen - efter at have læst bogen, skal jeg helt klart se filmen (når den kommer) og huske at have Kleenex med!

Men inden vi kommer til det sørgelige, så er det her en fantastisk bog. Jeg er virkelig glad for jeg er faldet over den, for nu er den på min liste over bedste bøger jeg har læst.

Historien spænder over et døgn - et skæbnesvangert døgn for Mia og hendes familie. De vil på familietur, men kommer ud for en ulykke hvor Mias mor og far dør på stedet, hendes lillebror er så hårdt kvæstet at der ikke er meget håb for ham og Mia ender i koma.

Vi følger nu "out-of-body"-Mia, som følger med sin krop på hospitalet. Her overværer hun operationer, reaktioner fra familie og ikke mindst hendes bedste veninde og kæresten, Adam, der kæmper for overhovedet at få lov til at se Mia.

Sideløbende med historien på hospitalet, følger vi Mias almindelige hverdag og lærer hendes familie at kende, samtidig finder vi ud af hvor stor en rolle musik spiller i hendes liv - og musikken får en central rolle til sidst.

Mia kæmper med ambivalente følelser - hun ved ikke om hun skal drage videre eller blive, for har hun overhovedet noget at blive for? Det er virkelig rørende, sørgeligt og fuldstændigt umuligt at sætte sig selv i den situation. Hvordan ville man selv reagere? Det er vel ikke til at svare på. 

Læs den, græd over den og elsk den!

Fakta:
Forlag: Borgen
Udgivet i 2010
Original titel: If I Stay
182 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar